BEDRIFT: Bakermester Knausen
DESIGNPRODUKT: Nettside for kampanjeprodukter – en serie sunne bakevarer
FORMÅL: Sunne bakevarer kan også smake godt og se kule ut

Designbrief :

  1. Hvilke målgrupper ønsker dere å treffe?
    • Skoleungdom og studenter
  2. Hvem er konkurrentene og hva er forskjellene mellom dere?
    • Konkurranse: Baker Hansen
    • Forskjell: har en ganske sterk lokal tilknytning, lokale råvareleverandører og kort vei til utsalgstedene
  3. Hva er du vil besøkende skal gjøre på nettstedet?
    • Få informasjon om sunnere bakevarer og 
    • Skape etterspørsel og kjøpe bakervarer profilert i kampanjen
    • Delta i konkurranser med kule premier
  4. Hva er tidsfristen og budsjett?
    • Tidsfrist: Mai 2015
    • Budsjett: timebasert
  5. Eksisterer det en designmanual og grafiske retningslinjer for bedriften?
    • Nei, og det er heller ingen spesielle krav til grafisk design.
  6. Hva er innholdsstrategien? Hvordan planlegger dere å nå mottakere? Vil det være behov for å lansere nettsted og innhold på sosiale medier? Andre kanaler?
    • Relevant og lettlest informasjon om sunt kosthold distribuert til sosiale medier, samarbeidspartnere og skolenes nettsider.
    • Annonsere på lokaltv, skolenes FAU, skolemagasiner og nettannonser i lokale aviser (papir- og nettutgaven). Webadressen må være med.
  7. Hva er strategien for SEO og rangering? Har dere samarbeidspartnere og bedrifter som kan referer til dere og omvendt?
    • Omtalt og representert på samarbeidspartneres nettsider og omvendt
  8. Bør det engasjeres fotograf eller illustratør? Eller vil bildebank være tilstrekkelig?
    • Ja, fotografier av produktene må tas.
  9. Er det budsjett til brukertesting av en prototype?
    • Brukertesting på et utvalg skoleungdommer, individuelt og i grupper.
  10. Hvem er kontaktperson for dette prosjektet?
    • Nettansvarlig

PRODUKTER: Bakevaren heter Crumbles og kommer i tre varianter

Designet er laget med tanke på mobile enheter og lar seg enklere tilpasse mindre skjermbredder og/eller høyere oppløsninger. All unødvendig informasjon, salgflosskler og opplysninger som aldri leses er skrellet vekk. Store bilder, kul grafikk, enkel navigering og lettlest tekst er vektlagt.

Wireframe for Crumbles:

Wireframe-en er hi-tech. Forholdsvis mye raskere å gjøre endringer enn ved bruk av penn og papir (low-tech) og lettere å lese for kunden og kommuniserer mye bedre med utviklere. Etterhvert kan lenker også legges inn for å beskrive hendelseforløpet bedre. Kan raskere finne mangler i rammeverket (mangel av dialogbokser, varsler, bekreftelser etc.)

Lucidchart er brukt for å lage wireframe. Wireframe kan også lastes ned her …

Hjem, startsiden. Bilder med tekst rullerer med gitte intervaller i en karusell på forsiden. Nederst er klikkbare ellipser for manuell rullering.

WF_Bakemester_Knausen-1

Hva er Crumbles? (produktbeskrivelser, innholdsfortegnelser og hvordan bake Crumbles selv).
WF_Bakemester_Knausen-2

Konkurranse (lett konkurranse med gode premier). Biler av premier og antall spørsmål lett tilgjengelig. Temaet er også beskrevet for å senke listen for deltagelse. Det gjelder å få flest mulig til å delta.

WF_Bakemester_Knausen-3

Konkurranse start (spørsmål med svaralternativer, fremdriftsindikator og paginering):

WF_Bakemester_Knausen-4

 

Konkurranse slutt (oppgi personalia for å delta og ev. motta premie):

WF_Bakemester_Knausen-5

Del på sosiale medier:

WF_Bakemester_Knausen-7

Kontakt produsenten (enten du er skoleeier, kantineleder eller kafe/restauranteier). Har her valgt å ikke lage vanlig kontaktskjema med inndatafelt og send-knapp – veldig upersonlig og lite brukervennlig. Vanlig kontaktinfo med lesbar e-postadresse er tilstrekkelig.

WF_Bakemester_Knausen-6

 

Butikker (hvor kan man kjøpe Crumbles?):

WF_Bakemester_Knausen-8

Wireframes vil bli oppdatert med flere detaljer…

Advertisements