To skrifttyper (serif og sans-serif); Calluna og Calluna Sans.

Calluna er laget for brødtekst, men tar seg også godt ut i store typer passer bra til Calluna Sans — en veldig fin kombinasjon.

Calluna Sans: margtekst, overskrifter, porsjoner, hengende nummerering og ingredienser.

Calluna: fremgangsmåte og ingress.

Hierarkisk skulle ingressen ha vært større enn 12pt, men ingressene her er ikke viktige. Jeg ville fremheve antall porsjoner, som jo er mer nyttig informasjon.

Men usikker på om lowercase tall er lesbart nok.

oblig04_typo02

Overskriftene til ingredienser og fremgangsmåte er satt i 10pt. Fordi jeg har satt disse i versaler blir de oppfattet som større enn 12pt. Derfor måtte jeg redusere størrelsen. Jeg har satt de i versaler fordi jeg ville de skulle markere et skille mellom innledning og instruks. Versaler er mer myndige.

Tipsene i margen er er satt med 9pt, delvis av plasshensyn, men også fordi den ikke er superviktig for fremgangsmåten. Tipsene forstyrrer ikke leserytmene i instruksene.

Ingrediensene er satt i Calluna Sans fordi det ikke er sammenhengende tekst som skal leses som i et lengre stykke. Teksten er instruktiv og skal leses kjapt som i en liste.

Overskriftene er i Calluna Sans og delt i to med Black og Italic. Jeg ville ha denne variasjonen da overskriften ofte kan bli for lang og ensformig som i ”Greske lammeboller på spyd med gresk salat og tzatziki.” Kombinasjonen gjør seg bra til og med i ”Jorbærtiramisu”.

Forordet

Utfordrende å jobbe med både form, kniping og sperring. Satt i 12pt Calluna og 34pt Calluna Sans.

 

