Fargeeffekter

Andy Warhol-stilen var overraskende lett å gjennomføre i Photoshop. Men Warhol selv brukte nok atskillig lenger tid med sine silketrykk. Her er mitt forsøk på Mr. Warhol’s Marilynsqe pop-art stil. Enjoy!

AndyWarhol_gorilla
Det er ikke alltid det hjelper med en makeover…
(Pop-art)

Sepia er litt gammeldags, synes jeg. Det er kanskje meningen? Men greit å vite hvordan man kan lage en sepiatone fort og greit. Etter å ha sett Nigel French sine 4-5 metoder valgte jeg den innebygde sepia-prosedyren i Photoshop. Den var ikke så sterk i kontrastene. Jeg la også til en vignet som rammet inn fjeset og laget mer dybde i bildet.

Sepia_gorillaDet rarest fjeset jeg har sett…
(Sepia)

Split-tone har jeg hørt om før, men aldri brukt. Sikkert av en god grunn. Men jeg synes det er en interessant teknikk, og jeg har lyst til å jobbe videre med dette.

SplitTone_gorillaDen avskyelige snømann?
(Split-tone)

Simultan-kontrast er både irriterende og heftig. To farger som vibrerer mot hverandre og skaper dybde. Det røde hopper frem og flyter oppå det blå. Jeg benyttet stempel-filteret for å isolere 4 bestemte verdier i  fotoet, fra mørkt til lyst. Jeg jobbet mye med fargepaletten og hvilket lag som skulle ha hvilken farge. Det klaffet tilslutt. Du må nok stirre litt på bildet før du ser effekten.

3D_gorillaPrimater har dybde.
(Simultan-kontrast)

