Del 1.

You are to choose one of the following products, and create a name and a logo for this product:

  • A new cereal
  • A new chocolate bar
  • A new coffee

Del 2.

Research:

  • The competition, design, history and the products characteristics

Neste innlegg: Logo – deloppg. 3 – definisjon

Frokostblanding

Valget falt på “A new cereal”. I denne oppgaven er jeg min egen klient, og jeg skal utarbeide navn og logo for en ny frokostblanding med havreflak.

Konkurrenter

Flere og flere sunne frokostblandinger dukker opp i hyllene. Pauluns, Food for Life (Ezekiel 4:9), Frebaco og Kashi for å nevne noen. Disse holder en god og sunn profil. Målgruppen er folk som har en bevissthet rundt kostholdet sitt.

logo02_konkurranse2

På deres produkter har jeg sett lite spekulativt (som slanke modellkropper, kjendiser eller spin-offs). Ut fra hva jeg kan bedømme spiller de ikke på samvittigheten vår. Det er i denne kategorien jeg vil plassere produktet mitt.

Utformingen

Konkurrentene har tydelig typografi og få farger. Sol og kornaks er også typiske detaljer. Også håndskrevet eller dekorativ font signaliserer lekenhet og uhøytidelighet.

Cerealens historie

Det vi forbinder med frokostblanding (også kalt cerealer) ble oppfunnet i USA. I Europa har grøt vært vanlig som dagens første måltid og har lang tradisjon, men i USA ble det vanligvis konsumert tungt fordøyelig matvarer til frokost bl.a kjøtt, egg, sauser, stekte poteter, kaker m.m. Dette førte ofte til en smertefull start på dagen, og mageproblemer var ikke uvanlig. Forskjellig mat-reformatorer (religiøse og/eller leger) ville utfordre dette overdrevne inntaket.

Fra 1850-tallet ble en ny type måltid (granuler) introdusert for å behandle mageproblemer. Kornsorter ble pre-prosessert på forskjellige måter og servert kokt, eller med melk, yoghurt, frukt eller også spist “tørt” uten tilbehør.

Produktet

Mitt produkt sorterer under sunne måltider uten kunstige tilsetningstoffer.

På tross av at de fleste cerealer markedsføres som en sunn start på dagen, er det liten tvil om at sukkerinnholdet er høyt i mange av variantene. Ikke bare sukker, men også konserveringsmidler. Vi har vel sett en tendens mot reduksjon av sukker og mer tilsetning av fiber. Trykket fra bevisste forbrukere har tvunget mange produsenter til å tenke annerledes. Glutenfrie varianter ser vi også mer og mer av.


Neste innlegg: Logo – deloppg. 3 – definisjon

Kilder

History of the cereal in North America : http://en.wikipedia.org/wiki/Breakfast_cereal

