hm

Visit a well-known retail outlet, like an Apple, Nike, Levi, H&M or Ikea store. (The brand must be well-known and you must visit a shop where their products are being displayed or distributed). Before going to the shop, determine the following about their brand identity and, once at the shop, evaluate how they remain true to their brand identity or not. How is the brand identity enhanced (or, perhaps, not expressed) at the point of customer interaction? Hand in a write-up with photos of the following:

Hennes & Mauritz er et av verdens største klesmerker med opprinnelse i Sverige. De er kjent for å ha en glamorøs glans av rask og billig mote. De er også forbundet med begrepet “fast fashion” – motebransjens svar på fast-food?

What brand identity element are they using in their logo

(e.g. abstract mark or word mark)?

H&M logoen er et monogram. Et monogram er sammensatt av en eller flere bokstaver, gjerne initialer, som i dette tilfellet fra Hennes & Mauritz.

What do you think their brand ideal is?

“You see my dream is to be perceived as a company who can offer all people in the world – even those without much money – the possibility to dress really well and sustainably. That’s how I want people to perceive us, not as a brand connected to mass consumption.”

Helena Helmersson, Head of Sustainability

Bærekraftig er et veldig viktig nøkkelord for H&M. De vil dekke etterspørselen, men samtidig unngå å forringe mulighetene for kommende generasjoner til å dekke egne behov.

How do they remain true to their brand ideal within their shops?

Den bærekraftige bevisstheten sees ikke så tydelig. Man burde se hvilken verdi det lå i å handle hos H&M, spesielt med tanke på bærekraft. Det synes kun i en viss grad på nettsidene hvor de selger artikler for hjemmet med deres Sustainable Style. Deres Conscious Collection kunne jeg heller ikke legge merke til blant utvalget i butikken.

Evaluate the customer experience according to the brand ideal.

(For example, if the brand ideal is “innovation”, do you get a sense of that ideal when you visit the outlet?)

Opplevelsen av bærekraft får jeg ikke av å vandre rundt i butikken. Inntrykket er storforbruk. Et veldig stort utvalg billige plagg, som gir litt bruk og kast følelse. Butikkmedarbeiderne virker ikke veldig opptatt av meg som kunde, noe som jeg synes forsterker dette inntrykket.

Evaluate the visual display of the products according to the brand ideal.

(For example, if the brand ideal is “value”, is this expressed in the way they display the products?)

Måten utvalget og lokalet er innredet gir heller ikke inntrykket av bærekraft. Tett i tett med overfylte klesstativer står i kontrast til nøkternhet, miljøbevissthet og sunn fornuft. Det burde si noe om hvilken verdi det gir neste generasjon at man handler plagg her? H&M er ganske likt andre store kleskjeder uten signifikante forskjeller.

Merk: det skulle fotograferes som en del av oppgaven, men det ble ikke gitt tillatelse til dette.

Kilder:

Love It? Hate It? Beyoncé Does H&M : http://www.forbes.com/sites/marketshare/2013/05/03/love-it-hate-it-beyonce-does-hm/

H&M: THE ANSWER TO ETHICAL FASHION? : http://village.rhythms.org/square/hm-the-answer-to-ethical-fashion/

H&M under fire as Swedish television unearths Cambodian production scandal : http://www.labourbehindthelabel.org/campaigns/item/1097-hm-under-fire-as-swedish-television-unearths-cambodian-production-scandal

Diva: Beyonce refused to let H&M use retouched pictures of her body in their bikinis : http://metro.co.uk/2013/05/30/diva-beyonce-refused-to-let-hm-use-retouched-pictures-of-her-body-in-their-bikinis-3821220/

H&M no : http://www.hm.com/no/

Advertisements