Del 1

“Look at the following logos and explain in your own words what you consider their positioning to be (do this for each one)”

coce     vw     visa

Coca Cola.

Alt dreier seg om nytelse, fritid og å ha det morsomt. De appellerer til alle aldersgrupper selv om de forbindes mest med unge mennesker og fornyelse.

santa-coka-cola

Volkswagen.

Høy kvalitet, mangfold og pålitelighet. Historisk forankret med “Bobla” og “hippibussen” som gir høy affeksjonsverdi hos eldre generasjoner. Hos barnefamiliene er det Transporter som gjelder. Den yngre garde forbinder VW med Golf. VW har bilmodeller som til alle aldersgrupper.

hippy

Visa

Enkel handel på en sikker måte uten kontanter. De er globale, og er tilstede overalt du er, eller hjelper deg dit du ønsker å være.

visa

Del 2

“Lets work backwards! Look at the logo on the Apple iPhone and, by doing your own research, investigate the history of the product and the company that manufactures it. Give an outline, in your own words, of what you consider the following to be

iphone

Decribe its brand identity – exactly as you see it

Robust og gjennomført, både utvendig og innvendig. Alle kan benytte en iPhone. Den er stilig, den har klasse, den er kompromissløs. For noen et møbel, og et forbilde på brukervennlighet.

What do you think its positioning is currently?

De prøver å holde på inntrykket av å være et “premium” merke, men apple er ikke lenger banebrytende. Det er vist lite til nyvinninger, kun inkrementell utvikling, og konkurransen ser ut til å være på oppløpssiden. iPhone har blitt hypet opp og det er skapt forventninger til de nye modellene som på langt nær har blitt innfridd. Uten Steve Jobs er ikke Apple det samme, selv om den lojale fanskaren alltid kjøper en ny versjon iPhone. Jeg ser på en enestående historie når jeg ser iPhone, og det er historie jeg nå tror det har blitt.

Det sagt, så ser det ikke ut til å stanse salget. Apple selger godt selv om de nye versjonene ikke lenger er et kvantesprang foran konkurrenten. Litt fargeendringer, litt forbedret ytelse, bedre kamera ol. er ikke hva vi tenker på når det gjelder fornyelse, men snarere vedlikehold. Apple arbeider mye med pris og betalingsalternativer og gjør telefonen lettere tilgjengelig.

What do you think the strategy for this specific product was?

“The story was that Steve wanted a device that he could use to read e-mail while on the toilet — that was the extent of the product spec,” says Joshua Strickon, one of the earliest engineers on that project.

Steve Jobs lanserte iPhone som en bredskjermet iPod med berøringskontroller, en revolusjonær mobiltelefon og en banebrytende internett-enhet. Strategien så ut til å samle alle de meste nærliggende og populære syslene vi bedriver i én og samme enhet; musikk, video, bilder og samtaler i ett. Jeg mener Apple så hva samfunnet ville like å ha (tilgjengelighet og tilstedeværelse), men ingen forventet at det skulle løses med én enkelt enhet. Dette viste seg å være en historisk god strategi.

What research do you think was done on this by the company who made it?

Newton Message Pad

Apple hadde forsket på berøringsskjermer og en tablet (senere realisert til iPad) fra slutten på 80-tallet. De hadde allerede laget Newton Messag Pad, en bærbar enhet med berøringsskjerm. Steve Jobs hadde ikke tro på at markedet ville ha nok en PDA, men hadde klokkertro på at mobiltelefoni ville bli det neste store. Og i lag med telefonen en programvare som kunne synkronisere enheten med den øvrige verden.

iphone-steve-jobs

… men også en telefon!

Han ville ikke bare lage en ny telefon, han ville la den nye enheten også ha telefoni. Som en foranledning til dette fikk Jobs ingeniørene til å videreføre arbeidet med iPod og iTunes. Jeg tror Steve Jobs var veldig klar over hvilken risiko han tok når han tok sikte på å innføre et paradigmeskifte. Apple var pionerer på området, ingen hadde gjort dette tidligere. De hadde ingen å sammenligne seg med. De visste heller ikke om markedet ville ta imot iPhone.

Del 3

“Now take the same product as in question 2 and explain, in your own words, how the visual element (in this case, the logo) fits in with the brand identity.”

apples

Identiteten sier ingenting om at dette er et elektronisk produkt. Identiteten vekker nysgjerrighet, den er annerledes. Fruktsymbolikken, biten og den enkle stiliserte formen inngir tillit. Logoen er kul, vennlig og avslappet. Det er en no-nonsens logo som virker drivende på nysgjerrigheten. Logoen ufarliggjør tilnærming.

Dette passer bra med identiteten deres for øvrig, og produktene de lager. Enkle å bruke, attraktive og effektive.

Veganeren Jobs og favorittfrukten

Grunnleggerne av Apple trengte et symbol. Jobs var veganer og eplet var hans favoritt. Biten i eplet er et ordspill på “Bit” eller “Byte”  som er begreper innen dataterminologien. Designeren Rob Janoff har uttalt at biten også ble laget fordi symbolet ikke skulle forveksles med en tomat. Eplets tidligere, men berømte regnbuefarge, var ikke så gjennomtenkt, men snarere ment for å signalisere at de var et moderne selskap.

apple-steve-jobs

Ikke religiøst

Mange legger religiøse henvisninger til Apple logoen som den forbudene frukten og kunnskapen som fikk menneskeheten ut av edens hage osv. Men dette ser ikke ut til å stemme helt. Sannheten er som oftest veldig praktisk og liketil.

Kilder:

Evolution of brands – Apple : http://blog.outsidethebox.co.uk/post/Evolution-of-brands-Apple.aspx

History of the iPhone : http://inventors.about.com/od/istartinventions/a/iPhone.htm

History of the iPhone : http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_iPhone

And Then Steve Said, ‘Let There Be an iPhone’ : http://www.nytimes.com/2013/10/06/magazine/and-then-steve-said-let-there-be-an-iphone.html?pagewanted=1&_r=2&smid=tw-share&

iPhone price and positioning : http://ben-evans.com/benedictevans/2013/9/17/iphone-price-and-positioning

Who Invented The iPhone? : http://inventors.about.com/od/istartinventions/a/iPhone.htm

History of iPhone: From revolution to what comes next : http://www.imore.com/history-iphone

Advertisements